mandag 13. april 2009

bare paa en liten tur

Hei paa dere!
I dag er dag17 av 77 out reach dager, og etter nesten to uker her i Koronga, Malawi, begynner det aa foeles litt mindre langt unna hjemme. Det er i aller hoeyeste grad Afrika! Landbyen vi bor i har ca 40 000 innbyggere, et museum, marked, og denne internett kafeen. Det er veldig groennt, med toerre veier, og smilende mennesker som ikke kan stoppe aa stirre. Markedet er 30 min unna der vi bor, og paa veien loeper unger etter oss og blir helt i ekstase naar vi hilser og tar dem i haanda. Det er ikke for lite oppmerksomhet som er problemet. Vi Bor i et murhus sammen med et Malawisk(hvis det heter det)YWAM par, Moses og Loveness, paa rundt tretti, men Equa 8mdn og Purpose 3aar-de er nydelige! Det er omgitt av maisaakere, og fler hus, saa vi har alltid barn hengende utenfor vinduene. For det meste veldig koselig. Det vi ogsaa har er en doegnvill hane, som gjoer at vi idag, paa fridagen vaar sto opp litt over6. Ellers begynner dagen kl. 5. Vi 4 jentene deler rom, og har faktisk nesten to senger. Disse deler vi med kakkerlakker.

Afrika er vakkert, hvertfall det jeg har sett saa langt. Misjonslivet er noe utfordrende. Det jeg har fatt klart for meg er at en boer vaerer forsiktig med aa synge "jeg gir alt til deg", i lovsang."Alt" betyr litt mer enn jeg har skjoent tidligere

Kakkerlakkene i hullet vaart(utedoen) er ikke saa ille lenger. Ikke firfirslene som bor der heller. Til og med skorpioner paa kjoekkengulvet er ikke det verste. Det vaerste, det aller VAERSTE er ROTTE paa rommet! I klaerne mine, i ryggsekken min, og paa meg! Tre moeter med rotta for de spidda`n gjorde meg noe skeptisk til misjonslivet. Ellers er det greit aa bo uten eliktrisitet, med bare kaldt vann- naar vi har vann- og dusj bak et forrheng. Det er spennende aa oppleve noe som er saa langt fra hjemme som du kommer. Btw har det flytte en flaggermus ned i dohullet vaart denne uka, noe vi ikke er veldig begeistra over. Den kommer liksom ut uavnhengi om hullet er opptatt eller ledig.

Siden det er Afrika vi er i, tar alt litt tid, saa denne uka er foerste virkelige uka med ministry. Det er veldig fritt, og mye av tida gaar med paa aa bli kjent med folk, og skape relasjoner, som vi oensker aa invistere i. Det mangler ikke paa kirker her, men det er et desperat behov for disippelgjoering. Vi har allerede hatt litt bibelstudier med ungdommer, disse skjer naar det passer folk:) Saa noen veldig stram timeplan har vi ikke, vi proever som best vi kan aa tilpasse oss kulturen, og ta ting som det kommer. Jeg og Tiisetso skal faa jobbe paa et sykehus her, hver dag paa formiddagen, vi begynner imorgen, saa det blir spennende!

Jeg er saa takknemlig for muligheten til aa oppleve dette her! Det er saa veldig masse jeg laerer baade om Gud, meg selv, andre kulturer og mennesker. Hvis dere har lyst til aa vaere med aa be, er jeg veldig takknemlig:) Det er en aand av motloeshet over Koronga, og det kjennes paa kroppen. Men Gud har laert meg aa tale ut hans sannheter uavhengi av omstendighetene. Senest i dag har jeg merka hvor fort det loefter naar jeg ikke gir motsloesheten oppmerksomhet, og velger aa takke Gud for alle velsignelsene han har gitt meg, for det er mange! Er spent paa hva han har for oss de neste 9 ukene paa denne lille turen min. ...

7 kommentarer:

Jenny Therese Korsnes Aasen sa...

Jeg ber for deg stadig, Maisen, takk for oppdatering! Glad i deg <3

Anonym sa...

Hei Marie! jeg skal også be for deg!

Martine sa...

Mais, det er jo litt koselig med maisåkre da! :) Det setter du vel pris på tenker jeg! NAM!
Jeg er så evig glad i deg- pass på deg selv. Jeg har gitt flaggermusen navn btw- flaggizbjart. Kos deg me´n!

David Aasen sa...

Høres ut som en hvilken som helst dag i Sturlas vei 4 det der.

Du lærer sikkert mætt, Marie. Blir gøy å høre og se når du kommer hjem. Dette er bare forberedelse til noe MYE større :)

Skal be.
Snakkes.

Elice sa...

Marie!!! Hvordan gaar det?! Lenge sia sist:)

klem fra Hawaii ;)

Elice sa...

Hei:) Ja det gaar bra med meg :) Er i Hawaii for tida..BCC:)
Halvveis gjennom..denne uka holder vi paa med Markus evangeliet:) Utrolig interessant!

Hvordan gaar det med deg?:)

Elice sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.